Niecodzienna wystawa w Galerii pod Atlantami

Tytuł Once in a blue moon odnosi się do angielskiego zwrotu, który oznacza wydarzenie pojawiające się niezwykle rzadko. Nieczęsto mamy okazję oglądać w naszym mieście prace artystów z różnych kontynentów. Na wystawie, której motywem przewodnim jest kolor niebieski, swoje prace (malarstwo, fotografie, rzeźbę) prezentuje dziewięciu artystów z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Iranu, Polski i Senegalu.

Na wernisażu, który odbył się 3 lutego, gościliśmy Aleksandrę Frankowską-Plewkę (malarstwo) i Krzysztofa Ślazińskiego (fotografia), czyli przedstawicieli polskiej sztuki na tej międzynarodowej wystawie, a także Aline von der Assen – kuratorkę pracującą na co dzień we Frankfurcie. Zgromadzonych gości powitała dyrektor biblioteki, Renata Nowicka i wiceprezydent Wałbrzycha, Zygmunt Nowaczyk. Następnie głos zabrała kuratorka wystawy: „Tematem wystawy jest kolor niebieski i mamy nadzieję, że dajemy możliwość odbioru tego koloru wszystkimi zmysłami. Możecie Państwo zapoznać się na niej z malarstwem, fotografiami, obrazami na wykonanymi na papierowych talerzach, ale także z jadalną rzeźbą wykonaną z ciasta”. Stopniowo kolejni widzowie decydowali się na skosztowanie minimalistycznych, jadalnych rzeźb, a odważnych można było poznać po zafarbowanych na niebiesko ustach. Poprzez konsumowanie eksponatów widzowie aktywnie wpływali na kształt wystawy, przez co stali się jej współtwórcami. Wystawa zainspirowała też do działania bibliotekarzy z Fonoteki, Wypożyczalni Głównej i Oddziału Dziecięco-Młodzieżowego, którzy przygotowali wystawki z propozycjami filmowymi, muzycznymi i oczywiście książkowymi w kolorze blue. Właśnie takie działania interesują Aline von der Assen, której aktywność artystyczna koncentruje się wokół sztuki partycypacyjnej.

Co inspiruje pozostałych artystów? Dla irańskiej artystki Niloufar Shirani błękit nieba zawsze powodował tęsknotę i pragnienie zatopienia się w nim. Samoloty są dla niej metaforą ucieczki przed politycznym uciskiem. Rozwija ona ten motyw na różne sposoby – w tradycyjnym malarstwie oraz współpracując z dziećmi podczas warsztatów ceramicznych. Brytyjski artysta Rodney Dee pisze: „Kolor niebieski jest tożsamy z duchem, niebem, wiatrem, tym co niematerialne i dalekie… Nieważne jak namacalny i zbliżony, kolor niebieski zawsze wydaje się odległy i niecielesny.” Jego prace często składają się z powielonych wydruków jednego obrazu. W ostatnich pracach Aleksandry Frankowskiej przenikają się obrazy z jej własnego dzieciństwa oraz te ukazujące proces wychowywania syna. Treść obrazów wskazuje na powtarzalność wzorców społecznych, a kolor niebieski nadaje pokazanym scenom charakter ponadczasowy. Zdjęcia niemieckiego fotografa Maxa Pauera często posiadają subtelną humorystyczną puentę. Artysta szuka tego, co groteskowe i zabawne. Mamadou Touré aka Behan mieszka i pracuje w Senegalu. Jest znany ze swoich dokumentalnych fotografii, a swoje prace publikuje w afrykańskich i europejskich magazynach od 1989 roku. Tematyka jego zdjęć sięga od panoramicznych pejzaży do prac poruszających palące problemy społeczne i polityczne. „Chcę, aby inni dostrzegli alienację i przyciąganie ukryte w geometrycznych formach” – mówi polski artysta Krzysiek Ślaziński. Artysta koncentruje się na powtarzalnych elementach konstrukcyjnych, które tworzą rytm miejskiej architektury. Susan Sluglett jest malarką z Wielkiej Brytanii. Jej niebieskie, kwieciste martwe natury tworzą niezwykłe doświadczenie estetyczne dla widza, poprzez plamy koloru, dynamiczne pociągnięcia pędzla, przerywane linie i nieprzyjemne zacieki. Brytyjska artystka Mindy Lee często maluje na znalezionych obiektach codziennego użytku, takich jak opakowania czy papierowe talerze. Materiały, których używa nie są dla niej tylko podłożem malarskim, ale nadają dodatkowe znaczenie jej pracom.