Literacka karawana do marzeń

Rok pochodzącej z Dolnego Śląska Wandy Rutkiewicz jest znakomitą okazją do zainteresowania młodych mieszkańców Wałbrzycha tematyką górską. Wraz z naszym partnerem – Kołem Przewodników Sudeckich i Terenowych, a także z zaproszonymi do projektu gośćmi pokażemy piękno gór uchwycone nie tylko w formie fotografii, ale przede wszystkim w bogatej literaturze oraz filmografii.

W ramach projektu realizowanego od sierpnia do listopada odbędą się:
– spotkania autorskie z Leszkiem Cichym i Alkiem Lwowem,
– spotkanie autorskie Anny Kamińskiej, biografki Wandy Rutkiewicz,
– spotkanie z przewodnikami PTTK na temat gór leżących w obrębie Wałbrzycha i okolic,
– projekcje filmów o tematyce górskiej,
– konkursy: fotograficzny „Moja góra” – na najlepsze zdjęcie Sudetów i literacki „Moja góra” – na najlepsze opowiadanie lub wiersz z motywem gór,
– gry mobilne na smartfon z wykorzystaniem aplikacji ActionTrack o Sudetach i Himalajach,
– happeningi literackie na otaczających Wałbrzych szczytach.
Zapowiada się więc prawdziwie górska jesień!

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w kwocie 15 000,00 zł.

2 września. Pierwszy happening literacki na szczytach za nami! Dziś byliśmy na Borowej i na 853 m n.p.m. promowaliśmy nasz projekt „Literacka karawana do marzeń”. Było głośne czytanie, zagadki i rozmowy o górach. Już niedługo pojawimy się na kolejnym szczycie, oczywiście „razem” z Wandą Rutkiewicz.

15 września. Pierwszym filmem, który wyświetliliśmy w ramach projektu, był „Everest” w reżyserii Baltasara Kormákura. Przepiękne panoramy Himalajów i wartka akcja podobały się widzom. Po projekcji natomiast rozmawialiśmy na temat zdobycia Everestu przez bohaterkę naszego projektu, Wandę Rutkiewicz.

16 września. Pogoda sprzyjała (nie padało!) więc wyruszyliśmy w góry na nasz kolejny happening. Tym razem można nas było spotkać w Parku Sobieskiego i na jego najwyższym szczycie – Górze Parkowej. Zachęcaliśmy do udziału w projekcie, rozdawaliśmy ulotki z naszymi grami w ActionTracku i oczywiście czytaliśmy fragmenty biografii Wandy Rutkiewicz. Kolejny happening już wkrótce, więc szukajcie nas na szlakach!

22 września. Dziś spotkaliśmy się z pierwszym gościem, który opowiedział nam o Wandzie Rutkiewicz. Gościem tym była Anna Kamińska, autorka biografii najsłynniejszej polskiej himalaistki. Usłyszeliśmy ciekawe opowieści o wchodzeniu w hermetyczny świat ludzi gór, warsztacie reporterskim i zmaganiach w tworzeniu książki biograficznej, a także wiele ciekawych historii z życia Wandy Rutkiewicz.

23 września. Kolejnym gościem naszej literackiej karawany była legenda polskiego i światowego himalaizmu – Leszek Cichy. Pierwszy zdobywca Mount Everestu zimą, a także pierwszy Polak zdobywca Korony Ziemi opowiedział o swoich górskich przygodach, okraszając historie filmami i pokazami zdjęć. W swoich opowieściach wielokrotnie przywoływał bohaterkę naszego projektu, z która miał okazję wspinać się w górach wysokich.

7 października. Piękna pogoda, wspaniałe widoki, tłumy turystów i nasz literacki happening – tak wyglądało piątkowe południe na wieży widokowej na Wzgórzu Gedymina w sąsiadującym z Wałbrzychem Szczawnie-Zdroju. Czytaliśmy fragmenty biografii Wandy Rutkiewicz, promowaliśmy spotkania autorskie z Alkiem Lwowem, zachęcaliśmy do zagrania w nasze górskie gry, a przede wszystkim dobrze się bawiliśmy!

7 października. Tym razem do naszej literackiej karawany przyłączył się znany himalaista Aleksander Lwow. Zdobywca czterech ośmiotysięczników, a także wielu innych szczytów w Himalajach i Karakorum opowiedział nam o swoich górskich przygodach, które przeżywał m.in. wraz z Wandą Rutkiewicz.

11 października. Dziś podsumowaliśmy nasze dwa projektowe konkursy. Przypomnijmy, ogłosiliśmy literackie i fotograficzne zmagania pod tytułem „Moja góra”. Na oba konkursy spłynęło wiele pracy, z których jury wybrało te najciekawsze. Dzięki dofinansowaniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego mogliśmy nagrodzić najlepsze prace nagrodami, wśród których nie zabrakło oczywiście książek o tematyce górskiej.

Konkurs fotograficzny „Moja góra”

I miejsce – Amelia Błaszczyk
II miejsce – Zuzanna Pawlus
III miejsce – Amelia Wójtowicz
wyróżnienie – Marceli Błaszczyk

12 października. Po ludziach, którzy przemierzyli wraz z Wandą Rutkiewicz góry wysokie, przyszedł czas na „ludzi stąd”, czyli przewodników z Koła Przewodników Sudeckich i terenowych przy Oddziale PTTK Ziemi Wałbrzyskiej. W środowe popołudnie Artur Kaszubski zabrał nas w fascynującą podróż po pięknych szczytach i dolinach Pirenejów.

13 października. Drugim filmem, który wyświetliliśmy w ramach projektu, był „Pomiędzy nami góry” w reżyserii Hany’ego Abu-Assada. Kolejny raz mieliśmy okazję podziwiać filmowe ujęcia pięknych gór, a także porozmawiać po seansie o górskich dokonaniach Wandy Rutkiewicz.

21 października. Przed ostatnim projektowym wydarzeniem, czyli prelekcją przewodnika sudeckiego o Andrzejówce i Górach Suchych, udaliśmy się… do Andrzejówki i w Góry Suche. Nie bez trudności zdobyliśmy Waligórę, namawiając napotkanych po drodze i na szczycie turystów do wzięcia udziału w prelekcja, a także do zagrania w nasze górskie gry. Na końcu odwiedziliśmy schronisko „Andrzejówka”, gdzie promowaliśmy nasz projekt zgromadzonym w nim turystom.

26 października. W zastępstwie chorego kolegi świetną prelekcję na temat Gór Wałbrzyskich wygłosił przewodnik sudecki Jacek Pielich. Pokazany materiał był jednak tylko wstępem do dyskusji, która rozpoczęła się po prelekcji, a dotyczyła wielu aspektów dotyczących otaczających nasze miasto gór.